مقایسه انواع دستگاه چاپ

دستگاه های چاپ یکی از پرکاربرد ترین و ضروری ترین سازه های امروزی هستند. این سازه ها با پرینت محتواها و مطالب گوناگون موجب تسهیل امور و سرعت بخشیدن به آنها می شوند. دستگاه های پرینت مختلفی وجود دارند که هر کدام دارای خصوصیات ویژه ای هستند. به جهت آشنایی شما با این سازه های مفید قصد داریم در این مطلب به مقایسه انواع دستگاه چاپ بپردازیم؛ درباره خصوصیات آنها صحبت کنیم و مزیت ها و معایب آن ها را نیز توضیح دهیم.

مقایسه انواع دستگاه های چاپ جدید و امروزی

دستگاه چاپ قدمتی دیرینه و طولانی دارد. برای این نوع سازه ها می توان پیشینه ای هزار ساله در نظر گرفت. اما در دنیا اغلب کارشناسان «یوهانس گوتنبرگ» را مخترع دستگاه چاپ می دانند. او دستگاهی مکانیزه با روش چاپ باسمه ای و حروف چاپی را به جهانیان معرفی کرد. دستگاه چاپ گوتنبرگ به مرور زمان تغییر کرده و تا امروز به سازه هایی مجهز و پیشرفته تبدیل شد. حال می خواهیم در این مقاله به مقایسه انواع دستگاه چاپ امروزی بپردازیم.

معرفی ویژگی های انواع دستگاه چاپ افست

یکی از روش های رایج امروزی در زمینه پرینت محتوا، افست است. در این نوع چاپ به راحتی می توان با تیراژ بالا و قیمت مناسب مطلب مورد نظر را چاپ کرد. با استفاده از دستگاه چاپ افست می توان روی انواع کاغذ یا سطوح مختلف، پرینت مورد نظر را انجام داد. البته پرینت در تیراژ پایین هم با روش افست امکان پذیر است ولی هزینه بالایی دارد که مقرون به صرفه نیست. در این روش پرینت به سبب اینکه برجستگی و فرو رفتگی ایجاد نمی شود، به چاپ مسطح نیز معروف است.

در انواع دستگاه چاپ افست از صفحاتی آلومینیومی استفاده می شود. محتوا از صفحات آلومینیومی به روکش لاستیکی منتقل شده و سپس به صورت چرخشی روی برگه مورد نظر پرینت می شود. در این روش امکان چاپ رنگ های واقعی و خاص نیز وجود دارد و کیفیت بسیار بالا است.

خصوصیات انواع دستگاه چاپ هلیوگراور

اگر به دنبال دستگاهی با سرعت پرینت بالا و کیفیت خوب هستید، دستگاه پرینت هلیوگراور یک گزینه مناسب است. نقطه ضعفی که برای این نوع سازه ها وارد می شود صرف انرژی بسیار بالای آنها است. هلیوگراور دارای سیلندرهای متعدد و خاص است و برای تیراژهای بسیار بالا و میلیونی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر حجم تیراژ پرینت شما پایین است چاپ با دستگاه هلیوگراور اصلا مناسب و مقرون به صرفه نیست.

آشنایی با ویژگی های انواع دستگاه چاپ سیلک اسکرین

یکی دیگر از دستگاه های پرکاربرد در مقایسه انواع دستگاه چاپ، دستگاه سیلک اسکرین است. این سازه به دلیل امکان پرینت روی هر سطحی بسیار مورد استقبال قرار می گیرد؛ به طوری که می توان گفت با سیلک اسکرین می توان روی همه سطوح اعم از صاف، نامنظم و گرد طرح مورد نظر را چاپ کرد.

بررسی ویژگی های دستگاه فلکسو

یکی دیگر از دستگاه های جالب پرینت امروزی، فلکسو است. کلیشه های فتوپلیمر یا همان لاستیک ها با انعطاف پذیری بالا که در این سازه ها به کار رفته اند موجب قابلیت های جالب و جذاب فلکسو شده اند. سرعت زیاد دستگاه مورد نظر در تعداد تیراژ بالا زمان اندکی برای کاربر صرف می کند. این سرعت یکی دیگر از جذابیت های فلکسو است. دستگاه های فلکسو قابلیت چاپ کردن رولی را نیز دارند.

پرینت روی نایلون و متالایز و سایر متریال یکی دیگر از امکانات جالب این سازه است؛ چرا که انواع دستگاه چاپ امکان پرینت روی متریال های گوناگون نظیر: چاپ متالایز، پلاستیک و نایلون را ندارند. در آخر لازم است بدانید که قیمت پرینت با فلکسو با وجود سرعت و حجم کار بالا و همینطور چاپ روی مواد مختلف گران نیست و هزینه اندکی را از کاربر صرف می کند.

معرفی خصوصیات دستگاه چاپ افست روی فلز

یکی دیگر از چاپگرهای جالب و امروزی با قابلیت پرینت روی فلز، دستگاه چاپ افست مخصوص فلز است. اغلب پرینترها روی کاغذ و سطوح مقوایی فرایند پرینت را انجام می دهند ولی این سازه روی فلز طرح و نوشته را ایجاد می کند. طرح ها یا محتواهایی که روی قوطی های نوشابه، تن ماهی، آبمیوه ها و همچنین قوطی های رنگ ایجاد می شود با کمک این دستگاه ها صورت می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که از چاپ افست برای انواع چاپ پی وی سی نیز استفاده می شود.

ویژگی های پرینت با دستگاه ایچینگ

یکی از چاپگرهای جالب و پرکاربرد، دستگاه ایچینگ است. این پرینترها فرایند چاپ را روی فلزها با حالت پستی و فرورفتگی انجام می دهند. لوگوها، طرح ها و آرم هایی که روی فرروفتگی های سازه های فلزی وجود دارد همگی با انواع دستگاه چاپ ایچینگ است. طرح ها و نوشته هایی که توسط ایچینگ ها ایجاد می شود همگی ماندگار هستند و از بین نمی روند.

آشنایی با لترپرس

یکی از قدیمی ترین روش های چاپ روی سطوح، روش پرینت با دستگاه لترپرس یا چاپ ملخی است. این نوع سازه ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن چاپگرها جایگاه خود را از دست داده اند و به مرور از چاپخانه ها کنار گذاشته می شوند. با انواع دستگاه چاپ لترپرس نمونه کارهایی مانند: چاپ سربرگ، چاپ کارت ویزیت و چاپ اعلامیه انجام می شود.

مقایسه بهترین انواع دستگاه چاپ

با توجه به خصوصیات و ویژگی هایی که بیان کردیم مشخص می شود که یک چاپگر را نمی توان به عنوان بهترین دستگاه چاپ معرفی کرد. به عنوان مثال برای تیراژ بالا باید از افست و فلکسو استفاده کرد. در هنگام کمبود وقت در ارائه پروژه باید به سراغ فلکسوها رفت. برای پرینت روی سطوح مختلف بهتر است از سیلک اسکرین کمک گرفت. ایجاد طرح و نوشته روی تورفتگی سازه های فلزی توسط دستگاه ایچینگ انجام می شود. به این ترتیب یک دستگاه را نمی توان به عنوان بهترین چاپگر معرفی کرد.

جمع بندی مقایسه انواع دستگاه چاپ

چاپگرها دستگاه هایی جالب و پیشرفته هستند و امکانات متعددی دارند. در این مقاله درباره ویژگی ها و خصوصیات مهمترین و پرکاربردترین پرینترهای امروزی صحبت کردیم و نحوه کار و امکانات آنها را توضیح دادیم. هر کدام از این دستگاه ها روی سطوح خاص و متریال خاص طرح ها و نوشته ها را ایجاد می کنند و هر کدام برای شرایط خاص مناسب هستند.


نوشته‌های مشابه:

مقایسه چاپ دیجیتال و افست

همه چیز درباره PVC

کارت ویزیت

چاپ افست بر روی طلق