چاپ لترپرس چیست؟

امروزه کمتر کسی برای چاپ از فناوری قدیمی لترپرس که عنوان قدیمی ترین فناوری صنعت چاپ را دارا است استفاده میکند و معمولا این سیستم قدیمی جای خود را به چاپ‎های مدرن‎تری همچون چاپ افست که حتی امکان چاپ بر روی سطح فلزی را دارد و یا فلکسو داده است.

تا حدود نیم قرن پیش لترپرس بیشترین کاربرد را در چاپخانه‎ها داشت اما امروزه به دلیل مشکلات زیاد و نداشتن صرفه اقتصادی استفاده از این روش چندان مرسوم نمیباشد؛ به عنوان مثال لترپرس سرعت بسیار پایینتری نسبت به رقبای جدیدتر خود مانند افست دارد به طوری که باید مدت زیادی برای چاپ معطل شد و یا در مثالی دیگر میتوان کیفیت پایینتر چاپ آن را در قیاس با رقیبانش در نظر گرفت.

پیدایش این چاپ را به یوهان گوتنبرگ نسبت داده‎اند، یوهان گوتنبرگ که به او لقب پدر صنعت چاپ را داده‎اند در قرن پانزدهم میلادی این چاپ را با وسایل معمولی و اولیه بوجود آورد و استفاده گسترده از چاپ را ممکن ساخت، پس میشود گفت روند تجاری‎سازی چاپ با این اختراع یوهان گوتنبرگ آغاز شد.

بنابراین توضیحات میتوان لقب قدیمی ترین فناوری در صنعت چاپ را به لترپرس اعطا نمودو از فناوری لترپرس اساساً و بیشتر، برای چاپ حروف استفاده میشد اما حکاکی تصاویر با دست بر روی سطوح و سپس اقدام به چاپ کردن آنها نیز مدتی مرسوم بوده است اما تصاویر کیفیت خوبی نداشتند.

روش کار آن به چه صورت است؟

اگر به طور خیلی ساده و خلاصه بخواهیم روش کار این ماشین‎ها را توضیح دهیم:

در این مدلِ چاپ سطحی سخت و برجسته مانند سطحی چوبی را به شکلی که میخواستند تراش میدادند سپس کاغذ را روی آن قرار داده و سپس با فشار سطحی جوهردار بر روی آن باعث چاپ حروف میشدند.

در واقع این روش ابتدایی ولی بسیار جالب و هوشمندانه بسیار هزینه‎بر و وقت‎گیر بود اما در آن دوران باعث پیشرفت این صنعت و گسترش چاپ کتاب‎ها شد.

هنوز نیز از ماشین‎های مدرن‎تر آن برای چاپ در تعداد و تیراژ پایین مثلاً چاپ انواع کاتالوگ‎ها، دفترها، دفترچه‎ها و… استفاده میشود.