دایکات (die-cutting) یا برش قالب چیست

در فناوری دایکات (die cut) که ترجمه فارسی آن برش قالب میباشد میتوانبر روی انواع مواد مانند کاغذ، کارت، مقوا و… با هر شکل و اندازه‎ای که خواست برش ایجاد کرد. این روش، در بسیاری از موارد برای تولید جعبه (کارتن) بکار می‌رود. برای هر کاری، قالب مخصوص به آن کار طراحی و ساخته میشود. تیغه وارد مواد شده و آنها را برش میزند.معمولا جنس آنها از فولاد میباشد که با پوشش پلاستیکی محافظت میشوند. در دایکات فرایندی به نام برش بوسه داریم در این روش فقط قسمتی از متریال توسط دستگاه برش میخورد مثلا از این فرایند برای تولید انواع برچسب و کاغذها پشت چسبدار استفاده میشود . در روشهایی که برای تولید کارتن استفاده میشود چین خوردگی‌هایی داریم. این چین خوردگی‌ها باعث میشود که دقت برای تولید جعبه بالاتر برود و درصد خطا به حداقل کاهش یابد.

چرا این تکنولوژی؟استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

دلایی زیادی را برای کاربرد و استفاده از die-cut بیان کردیم اما اگر بخواهیم دقیق‎تر بگوییم در دایکات امکان سفارشی کردن سفارش وجود دارد. به این شکل که میتوان به هر شکل و قالبی که مشتری خواست کاغذ و مقوا را برش داد! همین نکته کافی بود تا متوجه شویم که میتوان با این فرایند به عنوان مثال یک جعبه اختصاصی برای یک هدیه زیبا ساخت، ترکیب دایکات و چاپ متالایز میتواند جعبه‌های منحصر به فرد و زیبایی را خصوصا برای هدیه دادن به دوستان و نزدیکان ایجاد کند.

استفاده‎کنندگان از دایکات چه کسانی هستند؟

برخی چاپخانه‌ها این تکنولوژی را استفاده میکنند، برخی در سطح گسترده و برخی در سطوح محدودتر.

برخی از این دستگاه‎ها حتی توانایی برش پارچه، وینیل و… را نیز دارا میباشند.

فرآورده فناوری دایکات چیست؟

همانطور که پیش‎تر نیز ذکر کردیم میتوان با استفاده از این تکنولوژی در اندازه‌های اختصاصی برش داد و محصولاتی مختلفی مانند کارت تبریک، جعبه‌ها، پاکت، برچسب هدیه و… را ساخت.