مقایسه دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان

چاپگرها یکی از کارآمدترین و حرفه‌ای ترین دستگاه‌های امروزی هستند. این دستگاه ها با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و امکانات متعدد، امور پرینت و چاپ را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشند. چاپگرهای مختلفی در بازار موجود هستند و هر کس بر اساس نیاز خود آنها را انتخاب و خریداری می‌کند. به همین جهت مقایسه انواع دستگاه چاپ قبل از عمل ضروری است. دو تا از پرینترهای پیشرفته امروزی دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان است. این پرینترها دارای مشخصات و ویژگی‌های خاصی هستند و ما قصد داریم در مطلب پیش رو چاپ لیزری و جوهر افشان را مقایسه کنیم.

درباره دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان

مقایسه دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان در حوزه‌های مختلفی امکان پذیر است. این دو چاپگر در زمینه هزینه‌ها، پشتیبانی از کاغذهای گوناگون، عملکردها و همچنین فناوری چاپ با یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که میدانید پرینت فقط روی کاغذهای ساده انجام نمیشود و انواع چاپ پی وی سی، چاپ متالایز نیز از انواع پرینت هستند. انواع اهداف این دستگاه‌ها نیز با هم فرق می‌کند و هر کدام به منظورهای مختلفی به کار برده می شوند. کیفیت چاپگرهای مذکور با پیشرفت‌های سال های اخیر افزایش پیدا کرده و هر کدام باکیفیت‌های بالایی محتواهای مورد نظر را پرینت می‌کنند. در بخش بعدی در مورد تکنولوژی های هر کدام از این دو روش چاپ صحبت می‌کنیم.

فناوری موجود در دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان

فناوری‌های موجود در دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان مهمترین تفاوت میان این دوچاپگر است. مواد اولیه ای که برای پرینت محتواها در چاپگر لیزری به کار می رود از ذوب پودر تونر و در جوهر افشان ها از اسپری رنگ ایجاد می شود. این تفاوت در مواد اولیه موجب اختلافات دیگر نیز در این دستگاه ها شده است. حرارتی که در تهیه جوهر پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گرد موجب افزایش هزینه های چاپگر مذکور می شود در صورتی پرینترهای جوهر افشان بر پایه آب است و همین امر موجب اختلاف فاحش هزینه ها می شود.

تفاوت دیگری که در چاپگرهای لیزری و جوهر افشان وجود دارد، دوام و ماندگاری بیشتر تونرهای دستگاه های لیزری است و این امر نیز موجب اختلاف در هزینه های دو دستگاه می شود.

تفاوت عملکرد دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان

عملکردهای دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان نیز با یکدیگر متفاوت است. کیفیت عکس های رنگی در پرینتر جوهر افشان بسیار بالا و خوب است. بنابراین اگر شما نیاز به عکس های رنگی باکیفیت و رزولوشن بالا دارید پیشنهاد می شود به سراغ پرینت جوهر افشان بروید. اما اگر محتوای شما دارای متون سیاه و سفید است، چاپگرهای لیزری گزینه های بهتری هستند.

اگر چه پرینترهای لیزری به مرور زمان پیشرفته تر شده اند و کیفیت چاپ آنها افزایش یافته است اما باز هم رزولوشن جوهر افشان ها و کیفیت عکس های رنگی در آنها بالاتر است. یکی دیگر از تفاوت های این دو چاپگر مربوط به تعداد و سرعت پرینت است. پرینترهای لیزری سرعت بالاتری در چاپ دارند. به همین ترتیب تعداد برگه های بیشتری در مدت زمان کم و با یک شارژ کارتریج صورت می گیرد. در صورتی که دستگاه های جوهر افشان نیاز به شارژ مجدد کارتریج در مدت زمان کوتاه تری است.

لازم به ذکر است که پرینتر لیزری برای چاپ اول نیاز به زمان زیادی برای گرم شدن پرینتر دارد. در اغلب ادارات از چاپگرهای لیزری به دلیل همین سرعت بالا استفاده می شود.

تفاوت در میزان پشتیبانی از انواع کاغذ

یکی دیگر از اختلافاتی که در چاپگرهای جوهر افشان و لیزری وجود دارد مربوط به میزان پشتیبانی از انواع کاغذ است. شما می توانید کاغذهای گلاسه، معمولی، کاغذ عکس و غیره را درون دستگاه جوهر افشان قرار دهید و از محتواهای مورد نظر پرینت بگیرید ولی در چاپگر لیزری امکان پرینت گرافیکی وجود ندارد و شما از این جهت دچار محدودیت می شوید.

مقایسه هزینه های دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان

هزینه های دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت است. در ابتدا شما می توانید چاپگر جوهر افشان را با قیمت بسیار کمتری نسبت به دستگاه لیزری خریداری کنید ولی در عوض هزینه های نگهداری جوهر افشان بسیار بالا است به طوری که در کل از قیمت دستگاه های لیزری بیشتر می شود. امکان شارژ کارتریج در چاپگر جوهر افشان بسیار کمتر از دستگاه دستگاه لیزری است و کاربر را مجبور به خرید مجدد کارتریج می کند.

یکی دیگر از ایراداتی که به پرینترهای جوهر افشان وارد می شود مربوط به خشک شدن سریع جوهر در نازل و کارتریج است. لازم است بدانید که اگر استفاده از چاپگر جوهر افشان با فاصله صورت می گیرد جوهر کارتریج خشک می شود و کاربر مجبور به تعویض کارتریج می شود که هزینه بر است.

نتیجه گیری مقایسه

در مقایسه دستگاه چاپ لیزری و جوهر افشان مشخص می شود که نیاز شما نوع دستگاه را تعیین می کند. اگر شما نیاز به دستگاهی با پرینت با کیفیت بالا و در فواصل زمانی کوتاه هستید، پرینتر جوهر افشان را خریداری کنید. اما گزینه خوب برای چاپ محتواهای سیاه و سفید و با سرعت بالا، چاپگرهای لیزری هستند.


نوشته‌های مشابه:

مقایسه انواع دستگاه چاپ

مقایسه چاپ دیجیتال و افست

همه چیز درباره PVC

کارت ویزیت