شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مقاله ای، پایان نامه ای یا حتی یک ورق کاغذ دستنویس را چاپ کرده باشید. اما آیا با چاپ های مختلف آشنایی دارید؟ اطلاعات شما در مورد چاپ افست و دیجیتال تا چه اندازه است؟ آیا می توانید در مقایسه چاپ دیجیتال و افست چند سطری بیان کنید؟ اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره سوالات مطرح شده هستید؛ مطلب پیش رو را تا انتها بخوانید.

چاپ دیجیتال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

چاپ دیجیتال یک چاپ محتوای بسیار مرسوم است. این روش چاپ بسیار آسان و سریع بوده و جوهر به طور مستقیم روی سطح کاغذ انتقال می یابد. شما می توانید متن مورد نظر را در نوع دیجیتال به رنگ های سیاه و سفید و همینطور CMYK مشاهده کنید ولی امکان چاپ رنگ های واقعی عکس ها یا متون (مانند: HKS یا پنتون) در این روش وجود ندارد. بنابراین اگر نیاز به چاپ رنگ های واقعی یا خاص دارید، محتوای مورد نظر را چاپ دیجیتال نکنید. نمونه های رایج پرینت دیجیتال، چاپگرهای لیزری و جوهر افشان هستند.

مقایسه مزایا و معایب چاپ دیجیتال

در مقایسه چاپ دیجیتال و افست مزیت های چاپ دیجیتال از این قبیل است:

  • کیفیت و سرعت در پرینت دیجیتال بالا است.
  • اگر تیراژ چاپ پایین باشد دیجیتالی بودن پرینت امری مقرون به صرفه است.
  • چنانچه تعداد تیراژ افزایش یابد، هزینه آن زیاد نمی شود و ثابت می ماند.
  • تغییر در اطلاعات برای نسخه های متفاوت امکان پذیر است. به عنوان مثال برای دعوت از دوستان می توانید اطلاعات کارت دعوت را شخصی سازی کنید.

روش دیجیتال در مقایسه با افست معایبی دارد از جمله: چاپ دیجیتال روی همه سطوح با متریال مختلف امکان پذیر نیست و رنگ های واقعی یا خاص را نمی توان با این روش چاپ کرد. یکی دیگر از معایب این روش چاپ این است که هزینه ها در تیراژ بالا بسیار گران تمام می شود.

پرینت افست چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از انواع چاپ ها، چاپ افست است. در این نوع پرینت، ابتدا صفحات آلومینیومی در قالب زینک طراحی می شود و به جهت وجود سیستم رنگی CMYK برای طرح ها، چهار زینک جداگانه می سازند. از این روش چاپ می توان برای خدمات چاپ متالایز نیز بهره برد. کاغذ مورد نظر از رول های رنگی عبور می کند و رنگ مربوط به آن طرح روی کاغذ چاپ منتقل می شود. این عمل تا تکمیل تصویر آخر طرح ادامه می یابد.

آشنایی با مزیت ها و معایب پرینت افست

در بخش های قبلی در مورد مزیت ها و معایب چاپ دیجیتال صحبت کردیم. در این بخش مقاله مقایسه چاپ دیجیتال و افست به مزیت های پرینت افست می پردازیم.

  • یکی از مزیت هایی که پرینت افست نسبت به دیجیتال دارد هزینه پایین و مقرون به صرفه آن در تیراژهای بالا است.
  • امکان چاپ روی سطوح با متریال مختلف وجود دارد در صورتی که تنوع کاغذها در پرینت دیجیتال اندک است.
  • در افست با اینکه تیراژ بالاست ولی کیفیت چاپ کاهش نمی یابد و شما می توانید مطالب خود را با کیفیت بسیار بالا چاپ کنید.
  • امکان به وجود آوردن رنگ های واقعی و ساخته شده علاوه بر سیستم چهار رنگ وجود دارد.

تا اینجا در مورد مزیت های چاپ افست در مقایسه با دیجیتال صحبت کردیم ولی این روش معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • هزینه های چاپ در تیراژ پایین گران تمام می شود و مقرون به صرفه نیست.
  • زمان فرایند افست بیشتر از دیجیتال است؛ چرا که تهیه پلیت و زینک زمان زیادی می طلبد.
  • تغییر اطلاعات در برخی از نسخه های پرینت وجود ندارد و همه مطالب پس از تعریف با همان اطلاعات اولیه چاپ می شوند.

مطالبی در مقایسه چاپ دیجیتال و افست

هر کدام از روش های پرینت را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش به بهترین روش می پردازیم.

برای انتخاب روش چاپ باید موارد مختلفی از جمله: حجم پروژه، زمان باقی مانده، متریال سطح پرینت و رنگ های مورد نظر را در نظر بگیرید. برای تیراژ بالا و پروژه بزرگ و همینطور جهت ایجاد رنگ های واقعی باید از روش افست استفاده کنید. همچنین اگر سطح مورد نظر شما دارای متریال خاصی است و همینطور دچار کمبود زمان در تحویل پروژه خود نشده اید نیز بهتر است چاپ افست را برای طرح خود انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که در چاپ دیجیتال می توانید نمونه چاپی اولیه را قبل از پایان کار مشاهده کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید ولی در مورد پرینت افست این امر امکان پذیر نیست.

جمع بندی مقایسه

در مقایسه چاپ دیجیتال و افست متوجه می شویم که هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند و در همه موارد نمی توان یک روش را پیشنهاد کرد. برای مثال در خدمات چاپ پی وی سی به دلیل جنس خاص برگه باید دستگاه چاپ کاملا متناسب باشد. برای چاپ افست نیاز به زمان بیشتری داریم ولی در تیراژ بالا هزینه های افست مقرون به صرفه تر است. امکان مشاهده نمونه چاپی اولیه و همینطور صرف زمان اندک برای فرایند پرینت، در چاپ دیجیتال وجود دارد. بنابراین شما باید با توجه به نیازهای مورد نظر یکی از روش ها را انتخاب کنید.


نوشته‌های مشابه:

همه چیز درباره PVC

کارت ویزیت

چاپ افست بر روی طلق

مقايسه چاپ افست رول و شيت